Írom ezt a bejegyzést és közben kicsit félek. Pedig 15 éve írok hasonló tartalmakat különböző internetes felületekre. Teljesen mégsem múlik el az érzés, viszont megtanultam kezelni.

Két éve döntöttem el, hogy itt az ideje egy fordulatnak és szabadúszóból vállalkozó leszek, social media managerből tanácsadó leszek. Akkor azonban fogalmam sem volt róla, hogy a legtöbb ügyfelem elakadását nem valami olyan dolog fogja okozni, mint például “hogyan készítsek szép képet a Canva-ban”, hanem egyetlen félelem.

Mit gondolnak majd rólam mások?!

Pontosan ismerem ezt a bénító érzést. Visszatekintve elárulom, hogy rengeteg tartalmat sosem osztottam meg emiatt és olyan is volt, amikor utólag töröltem ki valamit, mert nem bírtam legyőzni magamban a félelmet, hogy mit fognak emiatt rólam mások gondolni.

Vannak, akiket ideig óráig legyőz ez az érzés és úgy kommunikálnak a csatornáikon, mintha nem is lenne mögötte ember. Aztán nálam kötnek ki, mert tudják és érzik, hogy ez így kevés ahhoz, hogy igazán kitűnjenek a tartalmaikkal és elkötelezett követőket szerezzenek, növeljék a vállalkozásukat.

Tudják, hogy mit szeretnének tenni, de visszafogják magukat. Amiatt nem mutatják meg a személyiségüket, fejezik ki a véleményüket és tárják elénk a valódi szakértelmüket, mert tartanak attól, hogy mi lesz ennek a következménye.

Ezen a ponton játsszunk el a gondolattal: Mi lenne a következménye? Tegyük fel, hogy valakinek tényleg nem tetszik. Mi történik akkor? És mi van, ha eközben más valakinek kifejezetten tetszik? Gondolj bele, hogy melyik okozza benned a feszítőbb érzést: ha tudod, hogy xy-nak valamiért nem tetszik, amit csinálsz vagy az, ha nem csinálod teljes odaadással, amit szeretnél, mennek el az évek és örökké azon fogsz őrlődni, hogy máshogy kéne ezt csinálnod?

Ha túl sokat aggódsz azon, hogy mit gondolnak rólad mások, akkor az szétzilálja a személyiséged.

Márpedig a személyiséged a személyes márkád alapja, az egyéni erősségeid bázisa.

Te is tudod, hogy igazán attól lesz egyedi és utánozhatatlan a vállalkozásod, amilyen te vagy. Ha mindent beleteszel, kivéve a “te vagy” részt, akkor pont a lényeg marad ki.

A termékeidet bármikor lekoppinthatják, a cégből bármikor kisemmizhetnek, az állam bármikor kihúzhatja a szőnyeget a lábad alól, de egy biztos: a személyes márkád mindig megmarad. Azt nem veheti el tőled senki bármerre is visz tovább az élet.

Minél előbb le tudod magadról rázni a mások (feltételezett) véleménye miatti láncokat, annál előbb tudsz valami igazán kiemelkedőt alkotni és úgy élni, ahogy valóban szeretnél.

Ezt hívják szabadságnak. Nem állítom, hogy egyik napról a másikra fog fordulni veled egyet a világ, de el lehet jutni erre a pontra. Éppen ezért kár késlekedni, kezdd el már ma gyakorolni.

Az okos elméletek mellett van pár tapasztalati tanácsom is 🙂

#1 Az emberek sokkal kevesebbet foglalkoznak veled és gondolnak rád, mint azt te hinnéd. Mindenkit első sorban saját maga érdekel és nem az, hogy te pontosan mit csinálsz.

#2 A negatív vélemény a legritkább esetben szól rólad. Ha valaki mégis veled foglalkozik és negatívan értékel, az esetek többségében a saját belső elnyomásait próbálja kompenzálni vele, tudatos vagy tudattalan módon. Olykor észre sem veszik, hogy épp azért zavarja őket, amit te csinálsz, mert ők nem tették meg és irigylik a szabadságod.

#3 Ha valaki nem tud azonosulni a mondanivalóddal, tök jó, mert ez azt jelenti, hogy mások viszont kifejezetten tudnak! Minden éremnek két oldala van és ahol megtalálod az egyiket, ott van a másik is.

Képzeld el, hogy ha 20 év múlva visszanézel a jelenkori énedre, akkor mit bánnál leginkább? Szerintem azt, hogy mások véleményével foglalkoztál ahelyett, hogy csináltad volna a dolgodat!